2012. február 13., hétfő

Szabó Xavér OFM - Az Evangéliumok Erőterében - február 15

Az evangéliumok erőterében címmel Szabó Xavér ferences szentíráskutató tart előadás-sorozatot a Sapientia Szabadegyetem keretében február 15-től kéthetente, szerdánként 18 órai kezdettel a pesti ferencesek Szent Ferenc-termében (Bp., V. Ferenciek tere 9.). 

Az öt részből álló sorozat egyes alkalmain egy-egy evangéliumot elemez. Akkor miért nem négy részes a sorozat? – kérdezte a Sapientia tanárát a Ferences Sajtóközpont. „VI. Pál pápa nevezte a Szentföldet az ötödik evangéliumnak – válaszolta Szabó Xavér. – A négy evangéliumot abban a sorrendben tárgyaljuk, ahogy az Újszövetségben találhatók és az utolsó, április 18-i előadás Az evangéliumok Jézusának nyomában: A Szentföld mint az ötödik evangélium címet kapta.”
A fiatal ferences szerzetes, aki a Sapientia Bibliatudományi Tanszékének tanára, tavaly tért haza, miután négy évig a Szentföldön folytatott tanulmányokat. Kedvenc témája, hogy a régészeti leletek hogyan vallanak Jézusról.
Az első négy előadás azt mutatja be, hogy mit tudunk az egyes evangéliumok szövegéről, a szerzőjéről, milyen teológia van az egyes művekben, és milyen lehetett az a közösség, amely magáénak vallotta az egyes evangéliumokat. Mert mindegyik evangélium mögött egy-egy keresztény közösség állt, Márknak, Máténak, Lukácsnak és Jánosnak a saját egyházi közössége.
A húsvéti lelki szellemi felkészüléshez is igen alkalmas a szabadegyetemi sorozat, mert a megváltás misztériuma felé tartó lelki zarándokutunkon az evangéliumok kiváló társak. Olyasmit tartalmaznak, ami képes bennünket is átalakítani, és ez által a világot is.
Van-e kedvenc evangéliuma a szentírástudósnak? „Régen úgy gondoltam – mondta Szabó Xavér –, hogy Márk evangéliuma, mert az a legősibb, a legkezdetlegesebb, a legegyszerűbb. Azonban egyre inkább megszerettem Máté evangéliumát, ami alapvetően egy zsidó-keresztény közösségnek íródott, és ugyanígy vagyok János evangéliumával is, aminek mélysége ragadott meg, ahol egyszerre van jelen a történetiség és a szimbólumok nagyon gazdag világa. De az ötödik, a Szentföld is a szívemhez nőtt, úgyhogy nem mernék sorrendet felállítani. Ugyanakkor mint a szövegekkel foglalkozó szakember, vagyis egzegéta, a János evangéliuma áll hozzám legközelebb, a Szentföld pedig a szövegektől függetlenül mindenek fölött áll.”

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése